Monday 1 March 2010

Alahai Halimah



Lama tak updatekan,sebabnya internet kat office ni (macam Mak Sudin cakap dalam cerita Bujang Lapok lah"asyik tenggelam-tenggelam timbul aje").Sekejap line dia ok tak sampai 10 minit tak ok pula.Tu yang malas nak update.Di rumah pula asyik berebut broadband dengan anak-anak bujang le pulak.Dah lah cuaca sekarang ni panas gila,kang pasal berebut broadband dengan anak, maknya pula kena "heart feeling pulak"(bak kata mak jaiton(zaiton)pula).he he

Disini saya nak cerita pasal cerita Halimah Jongang yang sedang popular di TV sekarang ni. Kalau nak tau saya tak pernah tengok cerita ini,hubby and anak-anak adalah tengok .Saya tak pernah langsung,sebabnya saya memang tak suka cerita-cerita seperti ini.Cerita yang menceritakan tentang keburukan atau kelemahan seseorang.tak boleh ke letak tajuk cerita kepada tajuk lain.Tajuk cerita ini macam mengaibkan orang kan kepada sayalah.Mungkin orang lain tak rasa macam tu pun.

Oh ya semalam saya ada baca akhbar seorang ayah yang merayu agar dihentikan cerita ini kerana anaknya telah diejek disekolah.Kesiankan orang kata tak kena batang hidung sendiri takpe lah.Cuba kena batang hidung sendiri barulah tahu tinggi dan rendahnya langit yang kita junjung ini.Kena pula yang kena ejek itu budak-budak lagi memang lah kesian sangat. Dulu masa saya bujang,saya ada kawan lelaki yang senasib dengan tajuk cerita ini.Habis kawan-kawan panggilnya dengan panggilan "GIGI"(lebih kepada mengejek sebenarnya).Saya terkecuali sebab saya memang tak suka mepersoalkan atau menghina dengan apa yang telah dikurniakan oleh Allah Taala kepada seseorang itu. Mula-mula saya tengok kawan saya ini tersenyum je kalau orang panggil dia "GIGI".tapi saya dapat rasakan deep-deep inside his heart dia mesti ada perasaan terkilan dan malu. Nak buat macamana mereka yang mengelarkannya itu semua adalah kawan-kawan baiknya.Marah karang tak ada lah pula kawan.Kawan-kawan ni pulak akan cakap sensitif sangatlah usik sikit pun tak boleh. Tapi sebagai kawan yang sejati kita yang mesti lebih sensitf,sepatutnya kita tak akan sekali-sekali pun tergamak untuk mentertawakan rupa fizikal dan kekurangan kawan kita yang lain.

Tapi bak kata Si Bongkok Dalam cerita Sumpah Orang Minyak by P.Ramlee "Selagi manusia bernama manusia" memanglah suka merendah-rendahkan kelemahan orang lain.Walau pun tidak semuanya sebenarnya begitu.:-(

No comments:

Post a Comment