Thursday 6 August 2009

Smile Behind The Cloth Mask



Tunggu Giliran Nombor Sampai bersawang



Naufal demam selsema dan batuk so semalam saya bawa dia klinik kesihatan Putrajaya, Walaupun boleh saja saya bawa dia ke klinik panel husband tapi memandangkan batuk dia dah berlarutan selama 3 hari dan malam tadi dia tak berapa tidur disebabkan batuknya jadi kami membuat keputusan untuk membawanya ke klinik kesihatan Presint 9. Saya sampai disitu pukul 7.10 no giliran yang saya dapat ialah 2043 dan bemaksud saya ialah orang yang ke 43 bagi no yang bermula dari 2000. Nombor yang bermula dari 1000 dan 4000 tak tahulah dah berapa ramai. Dari pendaftaran ke triage mangambil masa 2.00 jam tunggu doktor lagi 1 jam walaupun dalam bilik doktor masa pemeriksaan hanyalah dalam kurang dari sepuluh minit. Tapi serius orang memang ramai kebanyakkannya memakai mask dimuka.Saya jumpa orang dari office yang keluarga atau mereka sendiri tak sehat je dah ramai.Dalam bilik pemeriksaan doktor suhu badan Naufal makin panas,walaupun kalau tengok dia macam orang tak demam sebab tak reti duduk diam. Bila tengok keadaan klinik yang sangat crowded dengan pelanggan dan batuk sana-sini risau pula kita dibuatnya. Jururawat beritahu kalau sesiapa bawa anak yang sakit ke klinik jangan dibawa anak yang tak sakit sama sebab di klinik banyak kuman. Masaalahnya kalau tak dibawa dengan siapa nak ditinggalkan pula anak yang sehat tadi. Nasib baiklah cuti saya banyak lagi so kalau anak demam bolehlah cuti menjaganya (wajib cuti sebenarnya siapa lagi nak jaga).Encik yazid bekerja di syarikat swasta nak cuti memang susah so by hook or by crook maknyalah kena cuti setiap kali anak demam or suami yang demam. Dulu masa Nabil kecil cuti selalu nyawa-nyawa ikan sebab dia selalu demam. Naufal lagilah worst dalam masa satu tahun 3 kali masuk ward. Demam sampai kena fit(sawan). Sebab itulah Naufal kalau demam kena extra care sebab doktor kata dia kalau demam, panas memang akan naik mendadak dan dia hanya bebas dari kemungkinan kena fit akibat demam selepas umur 6 tahun. Kira tahun ini oklah sikit dia bolehlah tahan taklah selalu sangat demam. Hari ini saya E.l lagi sebab badanya masih panas lagi tapi esok kalau dia tak sehat lagi husband sayalah pula kena cuti. Walau bagaimana pun saya salute kakitangan di Klinik kesihatan Putrajaya walaupun tak nampak senyuman dimulut mereka, mana nak nampak semuanya pakai mask. Namun dari sinaran mata mereka nampak keikhlasan mereka bekerja. Kesabaran ditahap tinggi memang perlu ada bila pesakit yang mereka hadapi hari-hari bagi saya terlalu ramai dan sebenarnya perlu ada lagi satu klinik kesihatan beroperasi di Putrajaya secepat mungkin.


No comments:

Post a Comment