Friday 10 February 2012

KETAM DAN BULAN


Dua hari yang lepas saya dan suami pergi makan malam dikedai mamak yang berdekatan dengan rumah kami, waktu baliknya kami ternampak bulan penuh diawan,terus saya cakap dengan encik hubby,wah bulan penuh kalau beli ketam best ni,tak tahulah betul ke tidak ada petua yang mengatakan kalau nak beli ketam belilah masa bulan penuh sebab nanti isinya padat.Saya pun mak saya yang ajar macam tu,jadi saya pun ikutlah cakapnya.So apalagi bolehlah belum ketam untuk buat masak lemak cili api.Kalau makan kat kedai ketam masak lemak kita ambil seekor dia charge RM5,masa tu terasa ishh mahalnya,tapi sebenarnya sama je,ada sekali tu saya beli ketam di Pasar 6 ekor harganya RM30,so tak ada mahal sangatlah kalau beli yang dimasak serupa je.Sekarang ini kalau hendak masak-masak kena tunggu anak semua ada di rumah,kalau tidak asyik teringat je yang duduk kat Sekolah Menegah Teknik tu,yang sulung pulak kerja sambil menunggu result SPM,dia kerja dari puluk 6 petang sampai 2 pagi,lagilah susah nak jumpa kita pergi kerja dia baru nak start tidur,kita balik kerja dia pulak dah pergi kerja,so maknanya tunggu bulan penuh lagi sekalilah baru boleh tercapai hasrat nak beli ketam dan masak untuk dimakan anak-beranak ha ha(apa yang aku merapu ini).



No comments:

Post a Comment